Tanácsadás, Szupervízió
Tanácsadás
Kreatív, gondolat-ébresztő, alkotó folyamat. “Coach és ügyfél közötti partneri együttműködés, mely arra inspirálja az ügyfelet, hogy a legtöbbet hozza ki önmagából személyes és szakmai szempontból is.” (ICF) Tudatosító, támogató strukturált beszélgetések összefüggő sorozata, ahol a “keretekért” a coach felel, a témáért az ügyfél. A jó coaching során erősödik az ügyfél felelősségvállalása és tudatossága.
A támogató szakember
- nem tanácsadó, nem segítő, hanem inkább tudatosító, támogató személy.
- megláttatja ügyfelével saját belső erőforrásait és megoldásait.
- gazdag eszköztárából kiválasztja az adott ügyfél, téma és helyzet számára legmegfelelőbbet.
- kíséri ügyfelét.
- tükröt tart, reflektáltat.
- olyan kérdéseket tesz fel, melyek ügyfelét felfedezésre, elköteleződésre, belátásra és cselekvésre ösztönzik.
- értő és érző figyelemmel van jelen a coaching folyamatban.
- képes kialakítani a coaching célravezető tervét, de a cselekvés felelősségét meghagyja az ügyfélnél.
“Life” témák: életvezetés, párkapcsolat, munka-magánélet egyensúly, erőforrások feltérképezése, konfliktuskezelés, együttműködés, önismeret, döntések meghozatala
“Business” témák: vezetői kompetenciák, időgazdálkodás, motiváció, stresszkezelés, változás-menedzsment, kompetenciafejlesztés
“Kívánságaink a bennünk rejlő képességek előérzetei. Annak az előjelei, amit teljesíteni képesek leszünk. Amire képesek vagyunk és amit szeretnénk, az képzelőerőnk számára rajtunk kívüliként és jövőbeliként jelentkezik; az után érzünk vágyakozást, amit rejtetten már birtokolunk. Így változtatja egy szenvedélyes előrenyúlás a valóban lehetségest megálmodott valósággá.”
(Johann Wolfgang von Goethe)
Szupervízió
A leghatékonyabb szakmai személyiségfejlesztő módszer a szociális, pedagógiai, profit és nonprofit területen. Célja a hivatásbeli személyiség kompetenciafejlesztése, a hatékonyságnövelés és a mentális egészség megerősítése. A szupervízió módszeresen strukturált tanulási folyamat, amely az ügyfél szakmai tapasztalatára reflektál. A kiégés megelőzését szolgálja. Fontos a rendszeresség.
Az ügyfél (témagazda) hoz egy hivatásával kapcsolatos problémát, esetet, mely aktuálisan foglalkoztatja. A szupervízor (csoportos szupervízió esetén a szupervízor és a többi résztvevő a szupervízor koordinálásával) megteremti annak lehetőségét, hogy a témagazda közelebb kerüljön szakmai elakadása megoldásához. Nem ítélkezik, nem ad tanácsot, nem minősít.
Tipikus témák:
- Én és a kliensem (tanítványom),
- Én és a kollégám (együttműködési problémák),
- Én és a főnököm (hatalmi viszonyok),
- Én és a szakmám (szakmai identitás).
A szupervízor bátorítja az önismereti munkát és a szakmai fejlődést, új nézőpontokat kínál, irányt mutat, megerősít. Ő felel a folyamat kereteiért. A szupervízióban részt vevő személyek a tanulás céljáért felelősek. Az eredményesség közös felelősség.